Logo firmy jest jej wizytówką. Skojarzenia, jakie będzie budziło, w dużej mierze związane będą z dzielnością firmy na wielu płaszczyznach. Budowanie wizerunku firmy zaczynasz jednak z czystą kartą. Pierwsze, co poznają Twoi Klienci, jeszcze zanim wypróbują produkty czy usługi, jest właśnie logo. To ono jest odpowiedzialne za pierwsze wrażenie. Przeczytaj i dowiedz się jakie aspekty powinieneś przeanalizować, projektując logotyp i na co zwrócić szczególną uwagę, aby uniknąć potencjalnych wpadek.
Dlaczego logotyp jest ważny dla marki?
Logotyp to jeden z pierwszych i zarazem najważniejszych elementów identyfikacji wizualnej firmy. Z całą pewnością w tym momencie mógłbyś przywołać w pamięci przynajmniej kilka logotypów znanych i lubianych na całym świecie marek. Coca-Cola, Google, Facebook, Lego, czy Mercedes. Wyryły się w pamięci i świadomości konsumentów, dzięki czemu dziś są doskonalone rozpoznawalne, a co za tym idzie, z łatwością zdobywają zaufanie i lojalność Klientów. Rozpoznawalność marki przekłada się natomiast na jej sprzedaż. Logo, które wywołuje pozytywne skojarzenia, to fundament marketingu i PR firmy. To właśnie ono reprezentuje firmę, przez cały czas jej działalności. Zadbaj więc o to, aby było przemyślane i spójne z misją Twojej marki. Jest kilka elementów składających się na logo, które powinieneś wnikliwie przeanalizować, są to:
- Kolory
- Font
- Symbole
- Grupa docelowa
- Misja marki
Poniżej rozwiniemy wymienione elementy i ich znaczenie w kreowaniu logotypu.
Logo ambasadorem Twojej marki
Tworzenie logo to jeden z etapów budowania marki. Na początku powstaje koncept, który z czasem ewoluuje w konkretny plan działania. Opracowujesz strategię, decydujesz, co będziesz robił i dlaczego. Kalkulujesz przewidywane zyski, analizujesz przeszkody i zagrożenia, działania konkurencji. Kreujesz własną drogę, która Cię wyróżni i doprowadzi do sukcesu. Dopiero po domknięciu tego biznesplanu, kolejnym krokiem jest planowanie identyfikacji wizualnej Twojej marki. Ta kolejność nie jest przypadkowa, ponieważ dopiero doprecyzowany plan da Ci obraz tego, jaka będzie Twoja firma, jakie wartości będzie reprezentować, jaka będzie jej misja i w jaki sposób będziesz ją realizował. Logo Twojej firmy powinno opierać się właśnie na tych założeniach. Ono będzie ambasadorem Twojej marki od początku jej istnienia, w czasie jej rozwoju, aż po czasy jej świetności, sukcesu i stabilnego funkcjonowania na rynku. Za Twoim logo będą więc szły konkretne obrazy zakorzenione w świadomości konsumentów.
Kreowanie logo firmy – jak to zrobić?
Firmowe logo możesz zaprojektować sam – istnieje wiele programów do tworzenia prostej grafiki, które bez problemu powinieneś obsłużyć. Jeżeli jednak nie masz za dużo czasu ani artystycznej żyłki, zdecydowanie lepiej powierzyć to zadanie doświadczonemu grafikowi. Na początku działalności większość początkujących przedsiębiorców szuka oszczędności. Pamiętaj jednak, że logo, to fundament tożsamości i marketingu Twojej marki. Profesjonalnie wykonane, zagwarantuje, że będziesz mógł dowolnie korzystać z niego w materiałach promocyjnych i unikniesz problemów spowodowanych, chociażby nieodpowiednim formatem, czy niekompatybilnym fontem.
Kolory w logo – co musisz o nich wiedzieć?
Jeżeli chodzi o kolorystykę, to przyjmuje się, że logo najlepiej, aby było reprodukowane w jednym kolorze. To wygodne i praktyczne rozwiązanie, ponieważ pozwala na późniejsze wariacje kolorystyczne, których możesz potrzebować w zależności od okazji, tła czy kontekstu, w którym będzie występować. Budując markę i tworząc logo, dobrze, kiedy kolory firmowe są ściśle określone i zapisane w tak zwanej księdze znaku. Określenie kolorystyki w powszechnie znanej i dostępnej palecie barw CMYK, pozwoli w późniejszym etapie na bezproblemowe ponowne użycie logo, na przykład na materiałach promocyjnych, takich jak smycze reklamowe czy firmowe koszulki.
Jaki font wybrać do logo firmy?
Rodzaj fontu jest bardzo ważnym elementem w projektowaniu logo. Jest on ważny ze względu na jego użyteczność i możliwość zastosowania w innych elementach identyfikacji wizualnej marki. Przykładowo, font bez polskich znaków uniemożliwi stworzenie rozbudowanych materiałów reklamowych. Ważny jest też krój fontu, który również reprezentuje charakter brandu. Inny będzie odpowiedni dla firmy nowoczesnej, stawiającej na innowacje, inny natomiast, dla tej która powinna kojarzyć się z historią, klasyką i elegancją.
Znaki i symbole – jak nie wpaść w pułapkę znaków?
Symbol w logo jest niejako uzupełnieniem historii. Przeplata się z samą nazwą firmy, przemawia do świadomości odbiorców i może wywoływać różnorodne skojarzenia. I tutaj właśnie tkwi jednocześnie szansa i pułapka. Dobierając odpowiedni symbol, jesteś w stanie na stałe osadzić logo marki w świadomości swoich klientów – kto z nas nie kojarzy słynnych złotych łuków popularnej sieci fast foodów? Nawet jeśli z niej nie korzystamy, doskonale wiemy jaką markę reprezentują. Jeżeli jednak popełnisz błąd, wybierzesz nieodpowiedni symbol, możesz narazić się na ataki ze strony konkurencji, a także wywoływać skojarzenia, które zamiast przyciągać, będą Twoich klientów zniechęcać. Aby więc dobrze wybrać symbol, musisz wziąć pod uwagę:
- Grupę docelową – logo powinno wywoływać pozytywne skojarzenia, odpowiadać na potrzeby klientów odwoływać się do ich emocji, ale też kojarzyć się z produktem i nawiązywać do głównego profilu działalności firmy.
- Prostotę i czytelność – znak w Twoim logotypie powinien być czytelny i w miarę prosty, po to, aby dobrze prezentował się zarówno na wizytówce firmy, jak i na banerze reklamowym w sieci.
- Ukryte znaczenia i symbolikę – pamiętaj, że nawet jeśli czegoś nie wiemy, nie znaczy, że nie istnieje. Tak jest z różnego rodzaju symbolami, znakami graficznymi, które w różnych kręgach, grupach społecznych mogą mieć szczególne znaczenie. Nie stosuj ślepo symbolu, który wpadł Ci w oko, przeanalizuj, co może oznaczać, jaki może mieć wydźwięk i dopiero kiedy jesteś pewny, że nic kłopotliwego się za nim nie kryje, działaj.
Nazwa firmy w logo – tak czy nie?
Czy logo powinno zawierać nazwę firmy? A może jakiś jej fragment, czy może lepiej zupełnie z niej zrezygnować? Odpowiedź brzmi – to zależy. A zależy to właśnie od nazwy. Jeżeli np. Twoja firma nazywa się Jan Kowalski Development, użycie pełnej nazwy w logo może być kłopotliwe – będzie to całkowite zaprzeczenie prostoty. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby w logo znalazły się inicjały właściciela czy też jakaś forma skrótu – np. JKD. Decyzja w dużej mierze zależy od tego, jakie wartości chcesz przekazywać poprzez swoje logo, do czego ma się ono odwoływać? Czy ma to być budowanie Twojej marki własnej, czy może tworzenie klimatu, tła dla działalności Twojej firmy.
Jeżeli na przykład tworzysz markę produkującą pościel dla dzieci, Twoje produkty wykonane są z organicznej bawełny, stawiasz na naturalne materiały i zależy Ci na dobru i komforcie snu dzieci, to prawdopodobnie taką retorykę marki stosujesz. Twoje logo powinno więc być tym elementem spinającym misję Twojej firmy z komunikatem, jaki otrzymuje Twój potencjalny klient, podczas pierwszego spotkania z marką. Pierwsze spojrzenie na metkę z logo na Twojej pościeli, powinno wywołać w nim pozytywne skojarzenia, powinien poczuć, że może Ci zaufać, że naprawdę dbasz o dobro jego dziecka. Jak to osiągnąć? Pierwszy krok to właśnie kreacja logo, które trafi do podświadomości rodziców, opiekunów, które wywoła przyjemne skojarzenia. Logo, które wzbudzi zaufanie, podkreśli wartości i cel. Tutaj ważne jest wszystko – kolory, czcionka i symbole.
Dodatkowe wersje logo
Jeżeli chcesz, aby projekt Twojego logo był kompletny, zadbaj o to, aby prócz wersji podstawowej, grafik przygotował dla Ciebie dodatkowe wersje, potrzebne na przykład do użycia na różnego rodzaju materiałach reklamowych. Przyda Ci się do tego:
- Wersja pozioma logo – będziesz mógł użyć go na przykład na firmowych długopisach czy smyczach reklamowych.
- Kilka wersji kolorystycznych logo do użycia na jasnym, ciemnym czy wielobarwnym tle – wyobraź sobie, że Twoje logo jest koloru czarnego, w jaki sposób użyjesz go na czarnym banerze?
Jak sam widzisz, kreacja logo wymaga bardzo kreatywnego, ale też analitycznego podejścia. Budowanie silnej marki, musi mieć solidne fundamenty. Spójny wizerunek i identyfikacja wizualna to jedne z ich głównych budulców. Projektując logo, powinieneś przewidywać i planować. Wychodzić poza obszar swojej działalności, widzieć więcej i umiejscowić w tym szerokim kontekście swoją markę. Patrząc w ten sposób, uda Ci się wybrać logotyp, który zakorzeni się w na dłużej w świadomości odbiorców i będzie skutecznie promował i reprezentował Twój brand.