znakowanie

Dodano przez , kategoria: Znakowanie produktów.

Znakowanie produktów to bardzo istotna gałąź marketingu produktowego. To też niezbędny element procesu produkcyjnego. Jest on konieczny do tego, aby wyrób mógł wejść do ogólnego obiegu sprzedaży w naszym kraju. Warto dowiedzieć się lepiej co to jest znakowanie produktów, a także jak znakować produkty skutecznie i bezpiecznie? W tym artykule omówimy najważniejsze kwestie formalne dotyczące znakowania. Obszernie wyjaśnimy też, dlaczego znakowanie jest tak ważne pod względem marketingowym? Podpowiemy również od czego zacząć i jak wybrać odpowiednie metody znakowania produktu?

Znakowanie produktów – przepisy

Kwestia znakowania produktów, wprowadzonych do obrotu w Polsce jest ściśle uregulowana przepisami prawa. O znakowaniu mówi na przykład ustawa prawa przedsiębiorców

Art. 21 ust. 1 ustawy Prawa przedsiębiorców mówi o tym, że „każdy przedsiębiorca, który wprowadza towar do obrotu na terenie Polski, na opakowaniu lub etykiecie musi umieścić informacje:

  • o producencie, a jeżeli ma on siedzibę poza UE i nie jest członkiem EFTA (Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu), konieczne jest też wskazanie państwa, w którym ma on swoją siedzibę,
  • umożliwiające identyfikację towaru, chyba że przeznaczenie towaru jest oczywiste.”

Co i dlaczego musisz znakować?

etykiety drukowane

Jak rozumieć wytyczne ustawy? Chodzi o to, że każdy produkt, który chcemy sprzedawać w Polsce, musi posiadać informacje na temat składu, kraju pochodzenia, a także przeznaczenia. Najczęściej wszystkie te dane znajdują się na etykietach, ulotkach, lub metkach. W zależności od tego co sprzedajemy, metoda znakowania będzie nieco inna.

Produkty spożywcze najczęściej znakowane są za pomocą specjalnych etykiet spożywczych umieszczanych na opakowaniu. W ich przypadku oprócz prawa przedsiębiorców, obowiązuje jeszcze między innymi: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr. 1169/2011 z dnia 25 października 2011, w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, a także kilka zmian i dyrektyw Parlamentu Europejskiego, określających dokładnie wytyczne, co do informacji, jakie muszą znaleźć się na produkcie. Mówią one między innymi o tym, że etykiety produktów spożywczych muszą zawierać takie informacje jak:

  • nazwa żywności;
  • wykaz składników;
  • wszelkie składniki lub substancje pomocnicze w przetwórstwie wymienione w załączniku II do ww. Rozporządzenia lub uzyskane z substancji lub produktów wymienionych w załączniku II, powodujące alergie lub reakcje nietolerancji, użyte przy wytworzeniu lub przygotowywaniu żywności i nadal obecne w produkcie gotowym, nawet jeżeli ich forma uległa zmianie;
  • ilość określonych składników lub kategorii składników;
  • ilość netto żywności;
  • data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia;
  • wszelkie specjalne warunki przechowywania lub warunki użycia;
  • nazwa lub firma i adres podmiotu działającego na rynku spożywczym;
  • kraj lub miejsce pochodzenia;
  • instrukcja użycia, w przypadku gdy w razie braku takiej instrukcji odpowiednie użycie danego środka spożywczego byłoby utrudnione;
  • w odniesieniu do napojów o zawartości alkoholu większej niż 1,2 % objętościowo, rzeczywista zawartość objętościowa alkoholu;
  • informacja o wartości odżywczej”.

Znakowanie w marketingu produktowym

naklejki znakowanie

Znakowanie jest ważne ze względu na prawo, ale nie tylko. Dobrze oznakowany produkt jest lepiej widoczny, wpływa na rozpoznawalność marki. Marka widoczna, ma większe szanse na stałe zagościć w świadomości potencjalnych klientów. Obecność w świadomości, poprzedza natomiast krok w stronę decyzji o zakupie danego produktu. Aby jednak nie było tak łatwo, nie wystarczy, że przykleimy na produkcie etykietę z nazwą naszej firmy.

Znakowanie musi być tożsame z identyfikacją wizualną marki. Powinno też skutecznie przykuwać wzrok, a także godnie reprezentować nasze wartości. Firma, która pretenduje do miana marki ekskluzywnej, nie może pozwolić sobie na marnej jakości metkę. Tak samo producent, który chce być postrzegany jako ekspert w branży, musi przekonać klienta o swoim profesjonalizmie, już na etapie pierwszego kontaktu z marką. Tylko w ten sposób jesteś w stanie sprostać rosnącym i zmieniającym się wymaganiom konsumentów. Tylko tak, możesz skutecznie wyprzedzać konkurencję i budować silny, rozpoznawalny brand. 

Wszywki żakardowe, etykiety czy naklejki – jak wybrać znakowanie produktu? 

znakowanie wszywki

W zależności od tego jaki produkt sprzedajesz, sposób oraz rodzaj znakowania będzie inny. Branża, sposób dystrybucji, klient docelowy, to wszystko parametry, jakie musisz wziąć pod uwagę wybierając metody znakowania. To ważne, ponieważ inny komunikat trafi do świadomości seniorów, a inny do młodych matek itd. Możliwości masz bardzo dużo. Mnogość metod znakowania, pozwala wybrać takie, które najlepiej sprawdzą się w Twojej branży. Co zatem musisz zrobić, żeby wybrać skuteczną metodę znakowania? O to kilka pytań, na które odpowiedzi pomogą Ci podjąć decyzję:

  • Kto jest moim klientem? Jaka jest grupa docelowa? Komu chce sprzedawać dany produkt?
  • Jaki będzie kanał sprzedaży? Gdzie moi klienci spotkają się z moimi produktami?
  • Co produkt ma przekazywać podczas pierwszego spotkania? Jakie informacje ma otrzymać klient? Jakie informacje są ważne dla klienta?

Znakowanie produktów – rodzaje i produkty znakujące

metki wszywki

Abyś mógł wybrać odpowiednią metodę znakowania, zapoznaj się z możliwościami jakie masz. Oto najpopularniejsze elementy do znakowania wyrobów:

  • Wszywki żakardowe – wszywki odzieżowe to najpopularniejsza metoda znakowania odzieży ale nie tylko. Tkane na specjalnych krosnach są trwałe i eleganckie. Metki żakardowe nadają się do znakowania odzieży, akcesoriów tekstylnych, mebli, sprzętu sportowego. Najczęściej są one nośnikiem logo, czasami też rozmiaru lub przepisu prania. Wszywki żakardowe mogą być konfekcjonowane na wiele różnych sposobów. Dzięki temu bez problemu dobierzesz metodę konfekcji do produktu, do którego wszywka będzie wszyta.
  • Wszywki sublimacyjne – wszywki odzieżowe z nadrukiem sublimacyjnym, to alternatywa dla wszywek w 100% tkanych. Możesz zamówić wszywki żakardowe z nadrukiem sublimacyjnym, lub wszywki satynowe. Sublimacja to metoda druku, pozwalająca na doskonałe odwzorowanie grafiki i kolorów. Ich zastosowanie jest analogiczne, jak w przypadku wszywek żakardowych. Wszywki sublimacyjne satynowe dodatkowo najchętniej wybierane są jako nośnik informacji o firmie, pielęgnacji produktu, składzie itp. 
  • Wszywki drukowane  – metki drukowane najczęściej na satynie lub nylonie drukowane są metodą termotransferu. To ekonomiczny sposób znakowania produktów. Sprawdzają się najlepiej jako wszywki pielęgnacyjne, informacyjne i rozmiarowe. 
  • Szarfy żakardowe/szarfy sublimacyjne – najczęściej wybierane przez producentów pościeli i tekstyliów. Odpowiednie skośne cięcie, pozwala na umieszczenie szarfy w rogu ręcznika, koca czy pościeli. Duża powierzchnia szarfy gwarantuje dobrą widoczność. 
  • Etykiety kartonowe – popularne hangtagi to papierowe zawieszki drukowane, które znajdziemy niemal przy każdym produkcie. To one najczęściej mają pierwszy kontakt z klientem. Są nośnikiem informacji o firmie, a także o produkcie. Pełnią bardzo ważną, reprezentacyjną funkcję. 
  • Etykiety żakardowe – są alternatywą lub uzupełnieniem dla etykiet kartonowych. Tkane zawieszki dodają prestiżu i elegancji. 
  • Naklejki 3D – doskonale znakują meble, biurka, regały, a także sprzęty sportowe czy elektroniczne.
  • Naklejki 2D – powszechnie znane nam etykiety naklejane, to właśnie naklejki 2D, znajdziemy je na produktach spożywczych, kosmetycznych, chemii gospodarczej itd. 
  • Elastomery – naszywki z tworzywa są oryginalnym i efektownym nośnikiem logo firmy. Powszechnie stosowane w branży sportowej, do znakowania odzieży i akcesoriów, a także w branży odzieżowej- na czapki, rękawice, bluzy
  • Plomby odzieżowe – nieodłączny towarzysz etykiet kartonowych, zabezpieczają towar i informują o jego oryginalności, plomby z logo to dodatkowy nośnik logotypu, podnoszący prestiż produktu i marki.
  • Taśmy żakardowe – idealne do smyczy reklamowych, ale nie tylko. Sprawdzają się też w roli potników, czy też elementów ozdobnych np. na odzieży.
  • Taśmy drukowane – druk sublimacyjny gwarantuje najwyższą jakość i doskonałe odwzorowanie grafiki. Taśmy drukowane w zależności od rodzaju taśmy mogą zostać wykorzystane między innymi do produkcji medali, smyczy dla zwierząt, jako potnik do odzieży, a także do różnego rodzaju toreb.
  • Skórki – aplikacje z tworzywa imitującego skórę z wytłoczonym, lub laserowo wygrawerowanym logo doskonale sprawdzą się w znakowaniu obuwia, toreb, czy odzieży.
  • Aplikacje – naszywki, to popularne i znane od dawna ozdoby odzieży czy toreb. Pozwalają one na szybką i łatwą personalizację, stanowią modny dodatek odzieżowy.

Znakowanie dla Twojego produktu 

brelok żakardowy

Jak widzisz, istnieje naprawdę dużo metod znakowania. Dzięki temu, każda branża i każdy produkt możesz indywidualnie obrandować, w sposób, który najlepiej trafi do Twojej grupy docelowej. Czasami bywa jednak tak, że producent nie jest pewien jaką metodę znakowania powinien wybrać, lub jego produkt jest na tyle specyficzny, że potrzebuje indywidualnego podejścia. To jednak nie problem. W Scali robimy bowiem wszystko, żeby każdemu klientowi pomóc, doradzić i znaleźć rozwiązanie dopasowane do potrzeb jego firmy. Jeżeli potrzebujesz indywidualnego, innowacyjnego produktu znakującego Twoje wyroby, daj nam znać. Napisz lub zadzwoń, a my zrobimy wszystko, żeby pomóc Ci znaleźć idealne znakowanie. 

Źródło:
  1. Ustawa z dnia 6 marca 2018 roku Prawo przedsiębiorców (t.j. z 2019 r. poz. 1292);
  2. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004.